تور آنتالیا  تور کوش آداسی   تور استانبول  تور تایلند  تور مالزی  تور دبی  تور پکن  ویزای چین  وقت سفارت  منطقه های اصلی اقامت در استانبول  معروف ترین اقامتگاه های طبیعی دنیا  دانستنیهای ترکیه  دانستنیهای استانبول  دانستیهای آنتالیا  دانستنیهای کوش آداسی  دانستنیهای روسیه  دانستنیهای دبی  ویزای روسیه  دانستنیهای تایلند  دانستنیهای بانکوک  دانستنیهای پاتایا  دانستنیهای پوکت  دانستنیهای ساموئی  دانستنیهای چین  دانستنیهای پکن  دانستنیهای شانگهای  دانستیهای بلغارستان  دانستنیهای وارنا  دانستنیهای صوفیه  وقت سفارت ایتالیا  پیکاپ ویزا  وقت سفارت آمریکا  بیمه مسافرتی سامان   دانستنیهای مالدیو  دانستنیهای مالزی  دانستنیهای جزیره بالی  گواهینامه رانندگی بین‌المللی  صدور بلیط های پرواز داخلی و خارجی  دانستنیهای هندوستان  دانستنیهای دهلی  دانستنیهای آگرا  دانستنیهای جیپور  دانستنیهای بمبئی  دانستنیهای گوا  پربازدید ترین جاذبه های گردشگری دنیا  شروع پروازهای امارات   هتل فانتازیا Fantasia Hotel Kusadasi  شرایط ویژه اقساط  دانستنیهای نمایشگاه گوانجو چین  هتل های جدید در سال 2015

دانستنیهای بمبئی

بمبئی با نام جدید مومبای پایتخت ایالت ماهاراشترا از مهمترین شهرهای کشور هند است.

بمبئی در زبان هندی به معنای ساحل خوب است. این نام را، استعمارگران پرتغالی روی این شهر نهادند. در سال ۱۹۹۶ نام این شهر، به مومبای تغییر یافت که نام یکی از خدایان زن هندی است. اما در خارج از هند، این بندر بزرگ همچنان به بمبئی معروف است.

این شهر با وسعتی برابر ۶۰۳ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 13 میلیون نفر یکی از چهار شهر بزرگ و پرجمعیت کشور هندوستان است. این شهر در غرب کشور هند در ساحل دریای عرب واقع شده است. بمبئی یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت هندوستان و پایتخت تجارتی آن به شمار می رود.

دانستنیهای بمبئی|جاذبه گردشگری بمبئی|اطلاعات سفر بمبئی

اطلاعات سفر به بمبئ :

شهر بمبئی بزرگترین بندر هند در ساحل غربی این کشور است. این شهر در واقع مرکز بانکداری، تجارت، مبادلات مالی، بازرگانی و صنعت کشتی سازی هند به شمار می رود. تمرکز امور اقتصادی و تجاری در بمبئی پس از استقلال هند نیز ادامه یافته و بعنوان شاهراه ارتباطی هند با ایران و جهان عرب اهمیت راهبردی خود را حفظ کرده است. بندر بمبئی، بزرگترین مرکز تولید پارچه های پنبه ای و فیلم های سینمايی شبه قاره هند است و از این رو به بالیود نیز شهرت دارد.

در حال حاضر از بین جمعیت حدود ۷۰ میلیون نفری ایالت مهاراشترا بیش از ۲۰ درصد زیر خطر فقر زندگی کرده و خود بمبئی بزرگترین جمعیت کپرنشینان هند را در خود جای داده است. درآمد سرانه در هند حدود ۱۰۸۹ دلار می‌باشد لیکن ایالت مهاراشترا با داشتن بیشترین سهم در اقتصاد یک تریلیون دلاری هند رتبه یازدهم را در مقیاس درآمد سرانه در بین ایالتهای هند داراست. جمعیت شهر، همراه با حومه هایش به حدود بیست میلیون نفر می رسد. شدیدترین جلوه‌های تضاد طبقاتی جامعه هند را می توان در این شهر یافت. از یک سو صاحبان ثروت‌های سرشار در این شهر زندگی می کنند و از سوی دیگر توده‌های فقیری که حتی قادر به سیر کردن شکم خویش نیستند. بیش از نیمی از جمعیت شهر، در حصیر آبادها و حلبی آبادها به تیرگی روزگار می گذراند.

بمبئی از اتصال ۷ جزیره به یکدیگر در زمان حضور بریتانیا در هند به وجود آمده است. بسیاری از شهروندان هندی از ایالت های مختلف به امید فرصت های شغلی به این شهر مهاجرت می نمایند. از همین رو تعداد ساکنین این شهر در روز ۳ میلیون نفر بیش از ساکنین در شب برآورد می شود. در زمان استعمار انگلیس بر هند، بمبئی مرکز بخشهای اداری و حکومتی انگلستان در شبه قاره هند به شماره رفته و از نظر انگلستان دروازه هند بود. امروزه بمبئی یکی از مراکز بزرگ تجاری ، فرهنگی و گردشگری هندوستان است.

شهر بمبئی به دلیل تمرکز شرکت های مختلف تجاری به عنوان پایتخت تجاری هند به شمار می رود.

شهر بمبئی یک سوم سهم درآمد مالیاتی کشور هند و بیش از ۵۰ درصد مالیات گمرکی و یک پنجم مالیات بر تولید را بخود اختصاص داده است.

حدود یک ششم ارزش تولیدی کشور متکی به این شهر است.

۸۰ سرکنسولگری در این شهر وجود دارد که از این تعداد ۴۰ سرکنسولگری رسمی دارد از 40 سرکنسولگری رسمی ، تعداد ۱۳ سرکنسولگری مربوط به کشورهای اسلامی است و بقیه توسط سرکنسول های افتخاری اداره می شود. همچنین دفاتر متعدد تجاری خارجی نیز در این شهر مستقر هستند.

سیستم بانکی و فعالیت های اقتصادی هند در این شهر متمرکز است. همچنین دفتر مرکزی تقریبا تمام بانک‌های معتبر، موسسات مالی و شرکتهای بیمه در این شهر قرار دارند.

صندوق معاملات ارزی بانکها در بمبئی است. بیش از ۲۵ درصد اعتبارات بانکی کشور را بانکهای مستقر در این شهر تامین می‌نمایند.

بیش از ۳۵ درصد معاملات چک نیز در این شهر انجام می‌گردد.

دفتر اصلی بازار سهام هند که یکی از قدیمی ترین بازارهای بورس سهام هند بشمار می رود تحت عنوان بمبئي استاك اكسچنج (Bombay Stock Excahange) در مومبای فعالیت می نماید كه بیش از ۹۰۰ شرکت در خرید و فروش سهام هند حضور دارند که اکثریت آنها در اين شهر مستقر هستند.

حدود ۴۴ درصد ترافیک دریایی کل کشور در بندر بمبئی تخلیه و بارگیری می گردد. در بندر بمبئی چهار اسکله تخلیه و بارگیری نفت خام وجود دارد.

مهاراشترا بالاترین رقم تولید برق را در هندوستان دارا بوده که ۸۲ درصد آن از طریق انرژی گرمائی تولید می‌شود گفتنی است ۴۷۵۰ مگا وات برق هسته ای در کل هند تولید می گردد.

شهر بمبئی از مهم ترین مراکز تجارت الماس به شمار می رود. تا جایی که ۸۰ درصد الماس هایی که در ایالت گجرات تراش داده می‌شوند به بمبئی می رسد. بیش از ۷۵۰۰۰ نفر در این شهر از فعالیتهای مربوط به الماس امرار معاشق می کنند.

صنعت فیلم هند تا حدود زیادی در بمبئی متمرکز است و سهم عمده ای از تولید سالانه ۹۰۰ تا هزار فیلم در این شهر و در مرکز سینمایی آن موسوم به بالیوود انجام می‌شود. بالیوود افزون بر مسائل اقتصادی نقش عمده ای در مسائل فرهنگی این شهر و کشور هند و حتی کشورهای همجوار به‌عهده دارد.

نام بمبئی از بمبئی مامبا ، نام یکی از رب النوعهای هندی ، گرفته شده است. دوره هندویی که از کهنترین دوره های تاریخ این شهر است ، با استقرار تدریجی مسلمانان در هند، در قرن هفتم ، و تسلط آنها بر گجرات رو به افول نهاد.

مسلمانان از 1370 ميلادي در این شهر سکنی گزیدند و در امتداد کرانه های شمال غربی هند با جزیره هرمز، به تجارت دریایی پرداختند. در 1530 ميلادي ، پرتغالیها جزیره بمبئی را به تصرف درآوردند. سالهای بين 1534 ميلادي تا 1661 ميلادي دوره ورود اروپاییها و بویژه پرتغالیها به این منطقه و تجارتشان در آنجاست. در این دوره ، اروپاییان به تبلیغ مذهب کاتولیک در میان بومیان هندی پرداختند. در 1661 ميلادي بمبئی به عنوان بخشی از جهیزیه همسر پرتغالی چارلز دوم ، پادشاه انگلستان ، به انگلستان واگذار شد. در 1668 ميلادي ، چارلز مالکیت بمبئی را به شرکت هند شرقی منتقل کرد.

بمبئی تا 1858 ميلادي مرکز اصلی این شرکت بود و در این دوره مرکز بازرگانی ، نظامی و آموزشی شد.

بازار کرافت مارکت (Craft Market) یکی از قدیمی ترین بازارهای بمبئی است. این بازار در کنار دیگر بازارهای سنتی و انبوه فروشگاه های بزرگ و چند ملیتی امروزی، هنوز رونق خود را حفظ کرده است.

افزون بر بازار تاریخی کرافت مارکت در شهر بمبئی بازارهای متعددی وجود دارد که اغلب به فروش منسوجات ، پوشاک ، صنایع دستی ، مصنوعات و زیورآلات طلا و نقره و غیره در این شهر بزرگ ، پرجمعیت و پر رونق اشتغال دارند. مانند بهیندی بازار، بازار کلابه و بازار بندیرا.

شهر بمبئی به عطر دهن العود ، عود ، صندل ، مسک و عنبر مشهور است. همچنین انبوه بازارهای مدرن و فروشگاه‌های برندهای مشهور جهانی در این شهر به فراوانی یافت می شوند.

افزون براین هم اکنون بسیاری از مراکز جدید و ساختمان های نوین جزو دیدنی های این شهر بزرگ به شمار می روند مانند سيتي سنتر(City Center) ، كراس رودز (Cross Roads) و گلوباس (Globus)

شهر بمبئی مشتمل بر 7 جزیره در سواحل غربی هند از عجیب‎ ترین و متضادترین شهرهای دنیا می باشد. مدرترین آسمان خراش ها و بزرگ ترین شرکت‎های چند ملیتی در کنار کهن ترین معابد و ساختمان ها بنا شده اند.

ساختار اين شهر تلفيقي از معماري چند مليتي است بطوريكه از معماري هاي تاریخی و اسلامی بمبئی می توان از مقبره شیخ علی پارو نام برد که در حدود 1456 ميلادي ساخته و در 1706 ميلادي بازسازی شده است. در معماری شهر بمبئی نمونه هایی از معماری قرنهای پانزدهم تا هجدهم میلادی نیز دیده می شود. برای مثال ، بناهای دروازه هند و موزه پرنس ولز تقلیدی از معماریهای این دوران است.

از بناهايي با سبک معماری گوتیک مي توان موزه پرنس ولز ، ایستگاه مرکزی قطار ویکتوریا يا چاتراپاتی شیواجی را نام برد كه از سازه های مهم و دیدنی شهر هستند و یادگار معماری دوران استعمار بریتانیا در اين شهر است.

طی یک سده حکومت بریتانیا بر این شهر ساختمانهای زیبا و مجلل و بناهای تاریخی متعددی از ایشان در این شهر بزرگ برجای مانده‌است.

دروازه هند (Gate of India) يكي از آنهاست. این بنا، که بازمانده دوران استعمار انگلیس است، در سال ۱۹۲۴ ميلدي به عنوان یادبود سفر جورج چهارم پادشاه انگلستان و همسرش ملکه ماری ایجاد شد. شاه و ملکه، در سال ۱۹۱۱ ميلادي به بمبئی سفر کرده بودند. در سال ۱۹۴۸ استعمارگران انگلیسی خاک هند را از همین دروازه ترک کردند. با توجه به این سابقه تاریخی، دروازه هند یکی از محبوب ترین محل ها برای گردهمائی گردشگران خارجی است. دروازه هند، در عین حال در کنار هتل تاج محل واقع شده که محل اقامت خارجی های ثروتمندتر است.

موزه پرنس ویلز ، موزه‌ای پرعظمت با آثاری درخورتوجه از دوران های مختلف تاریخ وهنرمند همراه با نمونه هایی از حیات وحش و آبزیان هندوستان است. این موزه بین سالهای ۱۹۰۴ و ۱۹۱۴ بنا گردید که در اثنای جنگ جهانی اول به عنوان بیمارستان مورد استفاده قرار گرفت. معماری بنا به سبک گوتیک و از سنگ بازالت ساخته شده است. این بنا در میان باغ زیبائی تاسیس گردیده است که پس از مسافرت پرنس ولز در ۱۹۰۵ به هند بدین نام خوانده شده است.

پایانه چاتراپاتی شیواجی یا ایستگاه ملکه ویکتوریا که بزرگ ترین ایستگاه قطار در بمبئی و یکی از بناهای دیدنی دوران استعمار بریتانیا است. این بنای زیبا به عنوان نمونه کاملی از سبک گوتیک در معماری شناخته می‌شود و اکنون با تاسیسات جانبی اش و با نام ترمینال چاتراپتی شیواجی مورد استفاده عموم است و ایستگاه اولیه و اصلی قطارهای بیرون شهری و درون شهری بمبئی به شمار می رود. در سال ۲۰۰۴ میلادی، این بنا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

دادگاه عالی بمبئی كه این بنا نمونه ای عالی از معماری دوران استعمار بریتانیا در هند محسوب می‌شود.

موزه ویکتوریا كه در سال ۱۸۶۲ قطعه زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در کولابا جهت احداث باغ ویکتوریا اختصاص داده شد و در نوامبر ۱۸۷۲ به روی عمومی مردم گشوده شد. از آن زمان تاکنون ۷ هکتار دیگر نیز به این باغها اضافه شده است. باغ دارای معماری منحصر به فرد و زیبایی می باشد که موزه ویکتوریا نیز در آن واقع شده‌است.

هتل تاج محل كه هتل مجلل و مدرنی است که روبروی دروازه هند در منطقهٔ کلابه قد علم کرده است. این هتل یکی از بناهای زیبا و دیدنی بمبئی و هند به شمار می رود و محل اقامت گردشگران ثروتمندتر است.

دانشگاه بمبئی مه ساختمان این دانشگاه قدیمی که در نزدیکی دادگاه عالی واقع شده است دیدنی است و از شاهکارهای معماری سبک گوتیک در بمبئی است. قسمت کتابخانه و برج ساعت آن نمونه کوچکی از برج بیگ بن لندن است.

مجموعه هنری جهانگیر كه این گالری در ۱۹۵۲ توسط جامعه هنر بمبئی بنا گردید. امروزه به منظور نمایش آثار هنری برای همگان از آن استفاده می شود و مجموعا دارای چهار سالن نمایش است.

کتابخانه دیوید ساسون كه کار احداث بنای کتابخانه در ۱۸۷۰ ميلادي به پایان رسیده است. این بنا نیز در منطقه نزدیک دانشگاه بمبئی واقع است.

غار فیل‌ها یا غارهای الفانتا که آثار باستانی شگفت انگیزی در آنجاست. در جزیره‌ای به همین نام به فاصله ای حدود ۴۵ دقیقه با قایق یا کشتی تفریحی در جنوب بمبئی واقع شده که از طرف یونسکو به عنوان میراث فرهنگی اعلام شده است. حرکت به سمت این جزیره که یه جزیره میمونها نیز شهرت دارد از دروازه هند و توسط قایق و کشتی های کوچک صورت می گیرد.

حاجی علی درگاه كه زیارتگاه و مسجدی است برای مسلمین که در میان دریا قرار گرفته و با مسیر پیاده روی به ساحل متصل است. این ساختمان در سال ۱۴۳۱ميلادي بنا شده و در ساحل ورلی واقع است. به طور معمول بیش از ۴۰۰۰۰ زائر در روزهای پنجشنبه و جمعه از این درگاه بازدید می‌کنند.

زیارتگاه بهره ها كه مقبره دکتر سید ابومحمد طاهر سیف الدین پنجاه و یکمین دایی مطلق فرق بهره ها در منطقه بندی بازار شهر بمبئی قرار دارد. دوره داعی وی ۵۳ سال بوده است. بنای این مقبره در سال ۱۹۷۵ ميلادي توسط یک معمار مصری تکمیل شده و تمام دیواره ها از سنگ سفید ساخته شده است. داخل این مقبره ۱۱۴ نوع « بسم الله الرحمن الرحیم » در سنگ های قیمتی مانند الماس، لول، مرجان و غیره نوشته شده است. شعرهای نوشته شده توسط دکتر طاهر سیف الدین که چند تا از آن بدون نقطه و بدون الف نوشته شده در دیوارهای مقبره کنده کاری شده است.

مارین درایو یا گذرگاه دریایی که گذرگاهی ساحلی در کنار دریای عرب است. در دوره حکومت بریتانیایی ها نام این جاده ، گردنبند ملکه بود. در ساعات شب وقتی چراغها روشن می شود، این جاده شکل یک سینه ریز مزین با جواهر را دارد.

خسروباغ كه یکی از محله‌های ویژه پارسیان هند است. به غیر اعضای جامعه پارسیان هند اجازه ورود به این مکان همچون سایر اماکن پارسیان داده نمی‌شود.

مسجد ایرانیان که به مغول مسجد مشهور است به وسیله شخصی بنام مرحوم حاج محمد شیرازی بیش از ۱۵۰ سال قبل بنا شده است. وی که از تجار ایرانی مقیم بمبئی بوده است، این مسجد را در محل امام باره رود نزدیک محله مسلمان نشین بندی بازار بنا نموده است. این مسجد یکی از مهمترین مراکز تشیع در بمبئی و حتی در هند محسوب می گردد. طبق وقف نامه موجود، متولیان این مسجد را اعضای خانواده نمازی شیرازی تشکیل می‌دهند و در گذشته پیوسته پیشنماز این مسجد نیز فردی ایرانی بوده است. اما در حال حاضر اشخاصی از شهرها و ایالت‌های مختلف هند این وظیفه را بعهده دارند. این مسجد دارای موقوفات و ساختمانهای متعددی است که از پشتیبانان مالی این مکان به شمار می روند.

چپاتی كه تفریحگاهی است در کنار دریا که شبها مردم در این مکان جمع می شوند. خانواده‌ها با بچه هایشان برای استراحت به آنجا می روند. در رو بروی چپاتی و در وسط آب دریا نزدیک به ساحل، یک بت يا صنم بزرگی ساخته اند به عرض ۲ متر و ارتفاع چهار متر. نام این بت به زبان هندی سمندر كي بگوان است. یعنی خدای دریا. هندوها بر این اعتقادند که اگر کسی دچار غرق در آب شد این صنم یا بت او را نجات خواهد داد.

پارک کملا نهرو كه پارک زیبایی است بر فراز تپه مالابار که مساحتی افزون بر ۴۰۰۰ متر مربع دارد و به افتخار همسر جواهر لعل نهرو ، نخستین نخست وزیر هند پس از استقلال ، نام گذاری شده است.

زندگي مردم بمبئی به سيستم‌ حمل و نقل عمومي وابسته است. سيستم حمل و نقل شامل خط آهن، اتوبوس، تاكسي، و سه چرخه‌هاي موتوردار است.

تاكسيهاي بمبئی که اندازه ، شکل و شمایل و نوع آنها ، برای هر خارجی، جالب توجه و تا حدودی، غیر منتظره به نظر می رسدو خودروهایی شبیه فیات که کوچک ، بسیار قدیمی و فرسوده هستند.

اغلب تاکسی های بمبئی احتمالا بیش از ۱۵ سال عمر دارند و از تزئینات و تجهیزات داخلی، در این خودروها خبری نیست.

رانندگان تاکسی در بمبئی اغلب مطابق باورهای خود، تعدادی فلفل سبز و قرمز و میوه هایی مثل لیمو و چند گل به نخ کشیده و از آینه، میله فرمان و یا حتی اگزوز خودرو آویزان می کنند تا از چشم زخم در امان باشند.

وسيله ديگر موتور سه چرخه هايي بنام ريشكا هستند. برای استفاده از موتور سه چرخه ها اول با راننده برای قیمت توافق کنید که بهترین توافق بصورت متری است.

اطلاعات شهر بمبئی

بمبئی شهر رویاها، شهری که هرگز نمی خوابد؛ این شهر تعاریف متعددی دارد. اما احتمالا مناسب ترین تعریف این است که بمبئی، پایتخت تجاری هند است. اغراق آمیز نیست که می گویند بمبئی افسون طبیعی خاصی دارد که بازدید کنندهگان را از هند و خارج از کشور جذب می کند. با این حال، دلیل دیگری که بمبئی را آنچه که هست می سازد، بالیوود است (پاسخ هند به هالیوود).این شهر شهری برای جستجوگران لذت است. لبریز از رستوران ها، باشگاه ها و جاذبه های توریستی، بمبئی با زندگی در طول روز و پاسی از شب رشد می کند. از همبرگر مخصوص، Pav Wada، در یک غذاخوری کنار جاده ای تا رستوران های برنده جوایز، بمبئی انواع تجربیات منحصر به فرد غذاخوردن را تقدیم می کند. وهمچنین برای سرگرمی هم هست؛ بارها، کافه ها، بولینگ، بازی های مفرح، کاباره ها، برنامه های مد، کنسرت، تئاتر و جشنواره فیلم، بمبئی واقعا همه را دارد.

اختلاف ساعت

اختلاف ساعت بمبئی تا تهران : 2.00

فاصله هوایی بمبئی تا تهران : 3.45

درباره بمبئی

بمبئی شهر همیشه در خاطر با این‌که یکی از مراکز مهم تولید ثروت در هندوستان است، اما بیشترین جمعیت زاغه‌نشین را دارد.

بمبئی شهر بالیوود، بزرگ‌ترین کمپانی فیلم‌سازی هند، است. تعداد فیلم‌هایی که هر سال در این کمپانی تولید می‌شود به اندازه‌ای است که صنعت سینمای هند را به همین نام می‌شناسند. به همین خاطر بمبئی محل رفت و آمد ستارگان مشهور سینمایی است که با ماشین‌های گران‌قیمت‌شان به این طرف و آن طرف می‌روند. شاید برای مسافرها ناآشنا باشند، ولی هر جا دیدید یک یا چند نفر با لباس‌ یا ماشین برازنده وارد شدند و ناگهان صدها نفر به سمت‌شان هجوم بردند، شک نکنید که یکی از قهرمانان فیلم‌های هندی جلوی رویتان است

هر طرف بمبئی که سر بچرخانید، با چیزهای جدید و جالبی روبه‌رو می‌شوید؛ تنوع ادیان و فرهنگ‌های مختلف در میان شهری با تاریخ پر فراز و نشیب که همیشه زیر سایه‌ی افسانه‌هایی کهن بوده، از بمبئی یک مقصد توریستی همیشه‌زنده و پر از شور و هیجان ساخته. بمبئی تنها شهر هند است که بیشترین مسافرانش، قبلاً هم به آن‌جا سفر کرده‌اند؛ فراموش نکنید که یک‌بار دیدنش کافی نیست.

بمبئی با وسعتی برابر ۶۰۳ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 13 میلیون نفر یکی از چهار شهر بزرگ و پرجمعیت کشور هندوستان است. این شهر در غرب کشور هند در ساحل دریای عرب واقع شده است. بمبئی یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت هندوستان و پایتخت تجارتی آن به شمار می رود.

بسیاری از شهروندان هندی از ایالت های مختلف به امید فرصت های شغلی به این شهر مهاجرت می نمایند. از همین رو تعداد ساکنین این شهر در روز ۳ میلیون نفر بیش از ساکنین در شب برآورد می شود. در زمان استعمار انگلیس بر هند، بمبئی مرکز بخشهای اداری و حکومتی انگلستان در شبه قاره هند به شماره رفته و از نظر انگلستان دروازه هند بود. امروزه بمبئی یکی از مراکز بزرگ تجاری ، فرهنگی و گردشگری هندوستان است.

اقتصاد بمبئی

شهر بمبئی به دلیل تمرکز شرکت های مختلف تجاری به عنوان پایتخت تجاری هند به شمار می رود.

شهر بمبئی یک سوم سهم درآمد مالیاتی کشور هند و بیش از ۵۰ درصد مالیات گمرکی و یک پنجم مالیات بر تولید را بخود اختصاص داده است.

حدود یک ششم ارزش تولیدی کشور متکی به این شهر است.

۸۰ سرکنسولگری در این شهر وجود دارد که از این تعداد ۴۰ سرکنسولگری رسمی دارد از 40 سرکنسولگری رسمی ، تعداد ۱۳ سرکنسولگری مربوط به کشورهای اسلامی است و بقیه توسط سرکنسول های افتخاری اداره می شود. همچنین دفاتر متعدد تجاری خارجی نیز در این شهر مستقر هستند.

سیستم بانکی و فعالیت های اقتصادی هند در این شهر متمرکز است. همچنین دفتر مرکزی تقریبا تمام بانک‌های معتبر، موسسات مالی و شرکتهای بیمه در این شهر قرار دارند.

صندوق معاملات ارزی بانکها در بمبئی است. بیش از ۲۵ درصد اعتبارات بانکی کشور را بانکهای مستقر در این شهر تامین می‌نمایند.

بیش از ۳۵ درصد معاملات چک نیز در این شهر انجام می‌گردد.

دفتر اصلی بازار سهام هند که یکی از قدیمی ترین بازارهای بورس سهام هند بشمار می رود تحت عنوان بمبئی استاک اکسچنج (Bombay Stock Excahange) در مومبای فعالیت می نماید که بیش از ۹۰۰ شرکت در خرید و فروش سهام هند حضور دارند که اکثریت آنها در این شهر مستقر هستند.

حدود ۴۴ درصد ترافیک دریایی کل کشور در بندر بمبئی تخلیه و بارگیری می گردد. در بندر بمبئی چهار اسکله تخلیه و بارگیری نفت خام وجود دارد.

مهاراشترا بالاترین رقم تولید برق را در هندوستان دارا بوده که ۸۲ درصد آن از طریق انرژی گرمائی تولید می‌شود گفتنی است ۴۷۵۰ مگا وات برق هسته ای در کل هند تولید می گردد.

شهر بمبئی از مهم ترین مراکز تجارت الماس به شمار می رود. تا جایی که ۸۰ درصد الماس هایی که در ایالت گجرات تراش داده می‌شوند به بمبئی می رسد. بیش از ۷۵۰۰۰ نفر در این شهر از فعالیتهای مربوط به الماس امرار معاشق می کنند.

صنعت فیلم هند تا حدود زیادی در بمبئی متمرکز است و سهم عمده ای از تولید سالانه ۹۰۰ تا هزار فیلم در این شهر و در مرکز سینمایی آن موسوم به بالیوود انجام می‌شود. بالیوود افزون بر مسائل اقتصادی نقش عمده ای در مسائل فرهنگی این شهر و کشور هند و حتی کشورهای همجوار به‌عهده دارد.

تاریخچه بمبئی

نام بمبئی از بمبئی مامبا ، نام یکی از رب النوعهای هندی ، گرفته شده است. دوره هندویی که از کهنترین دوره های تاریخ این شهر است ، با استقرار تدریجی مسلمانان در هند، در قرن هفتم ، و تسلط آنها بر گجرات رو به افول نهاد.

مسلمانان از 1370 میلادی در بمبئی سکنی گزیدند و در امتداد کرانه های شمال غربی هند با جزیره هرمز، به تجارت دریایی پرداختند. در 1530 میلادی ، پرتغالیها جزیره بمبئی را به تصرف درآوردند. سالهای بین 1534 میلادی تا 1661 میلادی دوره ورود اروپاییها و بویژه پرتغالیها به این منطقه و تجارتشان در آنجاست. در این دوره ، اروپاییان به تبلیغ مذهب کاتولیک در میان بومیان هندی پرداختند. در 1661 میلادی بمبئی به عنوان بخشی از جهیزیه همسر پرتغالی چارلز دوم ، پادشاه انگلستان ، به انگلستان واگذار شد. در 1668 میلادی ، چارلز مالکیت بمبئی را به شرکت هند شرقی منتقل کرد.

بمبئی تا 1858 میلادی مرکز اصلی این شرکت بود و در این دوره مرکز بازرگانی ، نظامی و آموزشی شد.

ساختار بمبئی

شهر بمبئی مشتمل بر 7 جزیره در سواحل غربی هند از عجیب‎ ترین و متضادترین شهرهای دنیا می باشد. مدرترین آسمان خراش ها و بزرگ ترین شرکت‎های چند ملیتی در کنار کهن ترین معابد و ساختمان ها بنا شده اند.

ساختار شهر بمبئی تلفیقی از معماری چند ملیتی است بطوریکه از معماری های تاریخی و اسلامی بمبئی می توان از مقبره شیخ علی پارو نام برد که در حدود 1456 میلادی ساخته و در 1706 میلادی بازسازی شده است. در معماری شهر بمبئی نمونه هایی از معماری قرنهای پانزدهم تا هجدهم میلادی نیز دیده می شود. برای مثال ، بناهای دروازه هند و موزه پرنس ولز تقلیدی از معماریهای این دوران است.

از بناهایی با سبک معماری گوتیک می توان موزه پرنس ولز ، ایستگاه مرکزی قطار ویکتوریا یا چاتراپاتی شیواجی را نام برد که از سازه های مهم و دیدنی شهر هستند و یادگار معماری دوران استعمار بریتانیا در این شهر است.

ادیان بمبئی

از نظر ادیان مختلف، حدود ۸۱ درصد جمعیت در ایالت مهاراشترا هندو، ۱۶ درصد مسلمان، مسیحیت ۱ درصد، جینیسم ۱ درصد، و ادیان دیگر مانند زرتشتی و یهودی مجموعا ۱ درصد ترکیب جمعیتی را تشکیل می‌دهند. مسلمانان این ایالت را فرق سنی، شیعه ۱۲ امامی، شیعه ۶ امامی یا بوهره، آقاخان یا اسماعیلی و وهابی تشکیل می‌دهند. تعداد مسلمانان شهر بمبئی ۴ میلیون نفر برآورد شده‌است. از این تعداد حدود پانصد هزار نفر شیعه ۱۲ امامی و ۲۰۰ هزار نفر شیعه ۶ امامی هستند

افزون بر اکثریت قاطع هندوها حضور مسلمانان و اقلیت زرتشتی (که با جمعیتی بیشتر از ۹۰هزار تن از کوچکترین جماعتهای مذهبی هندوستان به شمار می‌روند و با نام پارسیان شناخته می‌شوند . در این شهر مشهود است.

جاذبه گردشگری بمبئی :

دروازه هند (Gate of India):

این بنا، که بازمانده دوران استعمار انگلیس است، در سال ۱۹۲۴ به عنوان یادبود سفر جورج چهارم پادشاه انگلستان و همسرش ملکه ماری ایجاد شد. شاه و ملکه، در سال ۱۹۱۱ به بمبئی سفر کرده بودند. در سال ۱۹۴۸ استعمارگران انگلیسی خاک هند را از همین دروازه ترک کردند. با توجه به این سابقه تاریخی، دروازه هند یکی از محبوب‌ترین محل‌ها برای گردهمائی گردشگران خارجی است. دروازه هند، در عین حال در کنار هتل تاج محل واقع شده که محل اقامت خارجی‌های ثروتمندتر است.

موزه پرنس ویلز:

موزه‌ای پرعظمت با آثاری درخورتوجه از دوران‌های مختلف تاریخ و هنر هند همراه با نمونه‌هایی از حیات وحش و آبزیان هندوستان است. این موزه بین سالهای ۱۹۰۴ و ۱۹۱۴ بنا گردید که در اثنای جنگ جهانی اول به‌عنوان بیمارستان مورد استفاده قرار گرفت. معماری بنا به سبک گوتیک و از سنگ بازالت ساخته شده‌است. این بنا در میان باغ زیبائی تاسیس گردیده‌است که پس از مسافرت پرنس ولز در ۱۹۰۵ به هند بدین نام خوانده شده‌است.

ایستگاه ملکه ویکتوریا:

که بزرگ‌ترین ایستگاه قطار در بمبئی و یکی از بناهای دیدنی دوران استعمار بریتانیا است.این بنای زیبا به‌عنوان نمونه‌کاملی از سبک گوتیک در معماری شناخته می‌شود و اکنون با تاسیسات جانبی‌اش و با نام «ترمینال چاتراپتی شیواجی» (یا CST) مورد استفاده عموم است و ایستگاه اولیه و اصلی قطارهای بیرون شهری و درون شهری بمبئی به‌شمار می‌رود.

دادگاه عالی بمبئی:

این بنا نمونه‌ای عالی از معماری دوران استعمار بریتانیا در هند محسوب می‌شود.

موزه ویکتوریا:

در سال ۱۸۶۲ قطعه زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در کولابا جهت احداث باغ ویکتوریا اختصاص داده شد و در نوامبر ۱۸۷۲ به روی عمومی مردم گشوده شد. از آن زمان تاکنون ۷ هکتار دیگر نیز به این باغها اضافه شده‌است. باغ دارای معماری منحصر به‌فرد و زیبایی می‌باشد که موزه ویکتوریا نیز در آن واقع شده‌است.

هتل تاج محل:

هتل مجلل و مدرنی است که روبروی دروازه هند در منطقهٔ «کُّلابه» قد علم کرده است. این هتل یکی از بناهای زیبا و دیدنی بمبئی و هند به شمار می‌رود و محل اقامت گردشگران ثروتمندتر است. در رشته حملات نوامبر ۲۰۰۸ در بمبئی این هتل در کانون حملات تروریستی بود و خسارات قابل توجهی دید که به سرعت بازسازی شد.

دانشگاه بمبئی:

ساختمان این دانشگاه قدیمی که در نزدیکی دادگاه عالی واقع شده‌است دیدنی است و از شاهکارهای معماری سبک گوتیک در بمبئی است. قسمت کتابخانه و برج ساعت آن نمونه کوچکی از برج بیگ بن لندن است.

مجموعه هنری جهانگیر:

این گالری در ۱۹۵۲ توسط جامعه هنر بمبئی بنا گردید. امروزه به منظور نمایش آثار هنری برای همگان از آن استفاده می‌شود و مجموعا دارای چهار سالن نمایش است.

کتابخانه دیوید ساسون:

کار احداث بنای کتابخانه در ۱۸۷۰ به پایان رسیده‌است. این بنا نیز در منطقه نزدیک دانشگاه بمبئی واقع است.

غار فیل‌ها:

یا غارهای الفانتا که آثار باستانی شگفت انگیزی در آنجاست. در جزیره‌ای به همین نام به فاصله‌ای حدود ۴۵ دقیقه با قایق یا کشتی تفریحی در جنوب بمبئی واقع شده که از طرف یونسکو به‌عنوان میراث فرهنگی اعلام شده‌است.حرکت به سمت این جزیره که یه جزیرهٔ میمونها نیز شهرت دارد از دروازه هند و توسط قایق و کشتی‌های کوچک صورت می‌گیرد.

حاجی علی درگاه:

زیارتگاه و مسجدی است برای مسلمین که در میان دریا قرار گرفته و با مسیر پیاده روی به ساحل متصل است. این ساختمان در سال ۱۴۳۱م بنا شده و در ساحل ورلی واقع است. به طور معمول بیش از ۴۰۰۰۰ زائر در روزهای پنجشنبه و جمعه از این درگاه بازدید می‌کنند.

زیارتگاه بهره‌ها:

مقبره دکتر سید ابومحمد طاهر سیف الدین پنجاه و یکمین دایی مطلق فرق بُهره‌ها در منطقه بندی بازار شهر بمبئی قرار دارد. دوره داعی وی ۵۳ سال بوده‌است. بنای این مقبره در سال ۱۹۷۵ توسط یک معمار مصری تکمیل شده و تمام دیواره‌ها از سنگ سفید ساخته شده‌است. داخل این مقبره ۱۱۴ نوع «بسم الله الرحمن الرحیم» در سنگ‌های قیمتی مانند الماس، لول، مرجان و غیره نوشته شده‌است. شعرهای نوشته شده توسط دکتر طاهر سیف الدین که چند تا از آن بدون نقطه و بدون الف نوشته شده در دیوارهای مقبره کنده کاری شده‌است.

مارین درایو:

یا گذرگاه دریایی که گذرگاهی ساحلی در کنار دریای عرب است. در دوره حکومت بریتانیایی‌ها نام این جاده، گردنبند ملکه بود. در ساعات شب وقتی چراغها روشن می‌شود، این جاده شکل یک سینه‌ریز مزین با جواهر را دارد.

خسروباغ:

یکی از محله‌های ویژه پارسیان هند است. به غیر اعضای جامعه پارسیان هند اجازه ورود به این مکان همچون سایر اماکن پارسیان داده نمی‌شود.

مغول مسجد:

مسجد ایرانیان که به مغول مسجد مشهور است به‌وسیله شخصی بنام مرحوم حاج محمد شیرازی بیش از ۱۵۰ سال قبل بنا شده‌است. وی که از تجار ایرانی مقیم بمبئی بوده‌است، این مسجد را در محل امام باره رود نزدیک محله مسلمان نشین بندی بازار بنا نموده‌است. این مسجد یکی از مهمترین مراکز تشیع در بمبئی و حتی در هند محسوب می‌گردد. طبق وقف‌نامه موجود، متولیان این مسجد را اعضای خانواده نمازی شیرازی تشکیل می‌دهند و در گذشته پیوسته پیشنماز این مسجد نیز فردی ایرانی بوده‌است. اما در حال حاضر اشخاصی از شهرها و ایالت‌های مختلف هند این وظیفه را بعهده دارند. این مسجد دارای موقوفات و ساختمانهای متعددی است که پشتیبانی مالی این مکان به‌شمار می‌روند.

چپاتی:

تفریحگاهی است در کنار دریا که شبها مردم در این مکان جمع می‌شوند. خانواده‌ها با بچه‌هایشان برای استراحت به آنجا می‌روند. در رو بروی «چپاتی» و در وسط آب دریا نزدیک به ساحل، یک «بُت» (صنم) بزرگی ساخته‌اند به عرض ۲ متر و ارتفاع چهار متر. نام این بت به زبان هندی «سَمَندَر کِی بَگوان» است. یعنی (خدای دریا). هندوها بر این اعتقادند که اگر کسی دچار غرق در آب شد این صنم یا «بُت» او را نجات خواهد داد. فقط همینکه شخص احساس غرق شدن نمود، سه بار این بت را بزبان هندی صدا کند: (بچاو، بچاو، بچاو)، بچاو در زبان هندی به معنای «مرا نجات بده» است. البته قبل از ورود به آب دریا شخصی که موکل این صنم «سَمَندَر کِی بَگوان» است راهنمایی‌هایی به مردم مخصوصا کودکان می‌نمای

پارک کملا نهرو:

پارک زیبایی است بر فراز تپه مالابار که مساحتی افزون بر ۴۰۰۰ متر مربع دارد و به افتخار همسر جواهر لعل نهرو٬ نخستین نخست وزیر هند پس از استقلال٬ نام گذاری شده است.

بازار کَرافت مارکت:

یکی از قدیمی‌ترین بازارهای بمبئی است.این بازار در کنار دیگر بازارهای سنتی و انبوه فروشگاه‌های بزرگ و چند ملیتی امروزی، هنوز رونق خود را حفظ کرده‌است.

بازارهای بمبئی:

افزون بر بازار تاریخی کرافت مارکت در شهر بمبئی بازارهای متعددی وجود دارد که اغلب به فروش منسوجات، پوشاک، صنایع دستی، مصنوعات و زیورآلات طلا و نقره و غیره در این شهر بزرگ، پرجمعیت و پر رونق اشتغال دارند.مانند بهیندی بازار، بازار کُلابه و بازار بندیرا. شهر بمبئی به عطر «دهن العود»، «عود»، «صندل»، «مسک» و «عنبر» مشهور است.همچنین انبوه بازارهای مدرن و فروشگاه‌های برندهای مشهور جهانی در این شهر به فراوانی یافت می‌شوند.

افزون براین هم‌اکنون بسیاری از مراکز جدید و ساختمان‌های نوین جزو دیدنی‌های این شهر بزرگ به‌شمار می‌روند

زندگي مردم بمبئی به سيستم‌ حمل و نقل عمومي وابسته است. سيستم حمل و نقل شامل خط آهن، اتوبوس، تاكسي، و سه چرخه‌هاي موتوردار است.

تاكسيهاي بمبئی که اندازه ، شکل و شمایل و نوع آنها ، برای هر خارجی، جالب توجه و تا حدودی، غیر منتظره به نظر می رسدو خودروهایی شبیه فیات که کوچک ، بسیار قدیمی و فرسوده هستند.

اغلب تاکسی های بمبئی احتمالا بیش از ۱۵ سال عمر دارند و از تزئینات و تجهیزات داخلی، در این خودروها خبری نیست.

رانندگان تاکسی در بمبئی اغلب مطابق باورهای خود، تعدادی فلفل سبز و قرمز و میوه هایی مثل لیمو و چند گل به نخ کشیده و از آینه، میله فرمان و یا حتی اگزوز خودرو آویزان می کنند تا از چشم زخم در امان باشند.

وسيله ديگر موتور سه چرخه هايي بنام ريشكا هستند. برای استفاده از موتور سه چرخه ها اول با راننده برای قیمت توافق کنید که بهترین توافق بصورت متری است.